No 26. novembra Pedvāles Starptautiskās mākslinieku rezidences telpās skatāma korejiešu mākslinieces Oh-Kyung Jang izstāde “Neaizmirsti; līdzjūtība dzīvajiem”.
Oh-Kyung Jang no 6. oktobra līdz 27. novembrim uzturējās un radoši strādāja Pedvāles Starptautiskajā mākslinieku rezidencē. Viņa ir starpdisciplināra performanču māksliniece, kas dzīvo Korejas pilsētā Pusanā. Viņa strādā ar savu ķermeni, balsi, tekstu un instalācijām, veido projektus, pētot performatīvā laika un telpas tēmas, jūtu un emociju iemiesojumu un robežas starp indivīdiem un sabiedrību. Viņas darbi ataino dzīves trauslumu, kas atklāj cilvēka patieso identitāti, liekot uzdot jautājumus lieciniekiem. Ejot pa ievainojamības robežām, viņas darbi pauž personības spēku un tā politisko dabu.
25. novembrī Pedvāles viesiem bija iespēja piedalīties Oh-Kyung Jang performancē “Neaizmirsti; līdzjūtība dzīvajiem”, kas sākās pie Firksu-Pedvāles muižas, turpinājās Pedvāles mākslas parkā un noslēdzās Rezidences telpās, kur iekārtota Oh-Kyung Jang izstāde. Tā izvietota četrās rezidences telpās, lai iemūžinātu Mēbiusa cilpai līdzīgo dzīves un nāves dabu. Aizņemoties korejiešu tradicionālo “iņ-jaņ un piecu elementu” simbolikas interpretāciju, katra telpa ir veltīta dzīvības un nāves tēmai.
Pirmajai istabai, kurā arī noslēdzās performance, dots nosaukums “Aplis, peldošais, atvadas”. Tās centrā ir personiskā saskarsme ar nāvi, tverot bēru un rituālu tradīciju izjūtas.
Otrajā istabā, balstoties uz krāsu simboliku, spilgti pavedieni liecina par dzīves vitalitāti. Tā ir “Krāsu istaba”.
Piecas krāsas – sarkanu, zilu, dzeltenu, baltu un melnu – var sajaukt, lai iegūtu sekundārās krāsas – zaļu, gaiši zilu, rozā/sarkanvioletu, tumši dzeltenu un violetu. Tradicionālie korejiešu “Saekdong” audumi sastāv no šīm variācijām, jo tos izmanto, lai izgatavotu drēbes bērniem, lai vēlētu viņiem veselību un laimi.
Turklāt sarkanvioletā krāsa tiek augstu vērtēta saskaņā ar “Taeil” jēdzienu. Tas ir atvasināts no Tao filozofijas, mainot tā nozīmi no Augstākā Dieva vārda uz zvaigžņu nosaukumu. Tas nozīmē visu Visuma lietu eksistences galīgo pamatu, jo “Tae” nozīmē “liels”, un “il” nozīmē vienotību. Sarkanviolets kā krāsa starp sarkano un melno simbolizē krāsu pilij, kurā mīt dievs/dievība. Tādējādi tā tiek uzskatīta par aristokrātijas krāsu.
Trešā ir “Saekdong istaba”. Tās centrā ir koku zari, kuros apmeklētājiem iespējams iesiet saekdong auduma lentītes, vienlaikus izsakot kādu vēlēšanos. Saekdong ir tradicionāls korejiešu audums, ko izmanto festivālos un svinībās. Tā nosaukums sastāv no diviem burtiem, “saek” nozīmē krāsu un “dong”, kas attiecas uz auduma gabalu. Saekdong krāsas atbilst korejiešu tradicionālajām krāsām – krāsu sistēma “오방색Obang colors” un “태일사상 jēdziens Taeil”, kas ir atvasināts no senās Ķīnas.
Savukārt ceturtā ir “Melnā istaba”. Melnais un baltais ir kā nāves metafora, veltītjums karu un katastrofu upuru piemiņai. Performance un izstāde kopumā iemieso mākslinieces interpretāciju par korejiešu tradicionālajiem rituāliem, lai mūsu skatienu pārvērstu līdzdalībā. Vizuālās orientācijas un izpildījuma kombinācijas mērķis ir radīt telpu, lai kolektīvi nokļūtu atpakaļ mūsu atmiņās par nāvi, vienlaikus paplašinot tās līdz mūsdienu notikumu universālumam mūsu laikmetā.
Oh-Kyung Jang izstāde “Neaizmirsti; līdzjūtība dzīvajiem” apskatāma līdz 2023.gada 22. decembrim.
Projektu atbalsta Busan Metropolitan City un Busan Cultural Foundation programmā “Youth Culture Development Support Project 2023”.